Referencer

Jakobskirken (elevator)

Nemmere adgang til Jakobskirkens aktiviteter

Tilgængeligheden til Jakobskirken i Roskilde er nu blevet betydeligt bedre for de mange ældre og bevægelseshæmmede kirkegængere. I stedet for at skulle forcere hovedindgangens stejle rampe eller trappe kan de nu i ro og mag tage elevatoren direkte op til garderobearealet.

Arkitekt med stor viden om tilgængelighed

Da menighedsrådet i Jakobskirken i 2015 begyndte at planlægge en større renovering af kirken, var tilgængelighed et af de højt prioriterede ønsker. Derfor tog man kontakt til Erik Bahn, der som arkitekt har over 40 års erfaring med løsninger inden for tilgængelighed og er en af landets førende eksperter på området. Gennem årene har Erik Bahn lært markedet grundigt at kende, så han var heller ikke i tvivl om, hvem han gerne ville have til at udføre opgaven: ”Vi delte hele arbejdet op i tre entrepriser, og det var vigtigt for mig, at arbejdet med elevator og dørautomatik blev udskilt som selvstændige entrepriser, da jeg så fik mulighed for at udvælge de rigtige folk”, fortæller Erik Bahn. ”Jeg har mange gode års erfaring med Botved og Nørholm & Lemming, og de løste også denne opgave perfekt.”

Elevator erstatter nødudgang

Niveauforskellen mellem udenomsarealet og indgangen til Jakobskirken er på ca. 1,5 meter, og hverken den stejle rampe eller de 8 trin op til kirkedøren var populære blandt de bevægelseshæmmede kirkegængere. Heldigvis var der en nødudgang i siden af kirken, som ikke længere var nødvendig, og her kunne der sættes en elevator ind. ”Vi fik designet løsningen, så yderdøren og elevatordøren åbner synkront, og det samme gælder for døren ind til garderobearealet inde i kirken”, forklarer Erik Bahn. ”Det betyder, at du som kørestolsbruger let kan køre ind og ud af elevatoren. Det samme gælder for adgangen til toiletterne, som alle nu også kan bruge uden problemer.”

Stor tilfredshed med resultatet

”Som arkitekt er det vigtigt at lytte til de andre faggrupper og bruge deres erfaring, og uden en god bygherre og nogle dygtige underleverandører får du sjældent et godt resultat”, understreger Erik Bahn. ”Jørgen Madsen (kirkeværge ved Jakobskirken) er en fantastisk kvalitetsbevidst ildsjæl, og han har været en meget engageret bygherre gennem hele forløbet. Det samme gælder den daglige leder, Søren Egemar Knudsen, som var en stor hjælp gennem hele byggeperioden. Desuden kom Mads Peter Poulsen fra Botved med en masse gode forslag til elevatorløsningen, og hans erfarne folk vidste præcis, hvordan tingene skulle laves. De fortjener al mulig ros for deres indsats. Derfor var der heller ikke en finger at sætte på udførelsen ved 1. års gennemgangen her i april 2021. Alt fungerer upåklageligt”.

Alle arbejder er udført i tæt samarbejde med ingeniør Terkel Pedersen.

Christian Riis
Christian Riis
Servicekoordinator

Ekspert i logistik, geografi, samarbejde og service til tiden.

Tilmeld nyhedsbrev

Dette felt er til validering og bør ikke ændres.